Regulamin

Regulamin dydaktyczny zajęć z Diagnostyki Obrazowej

 

§1

Sposób prowadzenia zajęć 

  1. Zajęcia prowadzone są w formie seminariów i ćwiczeń, w formie stacjonarnej lub zdalnej metodą e-learningu, zgodnie z obowiązującym harmonogramem zajęć. Zajęcia zdalne mogą być realizowane w formie synchronicznej (łączność online studenta z prowadzącym zajęcia) oraz asynchronicznej. Zajęcia w formule asynchronicznej umieszczone są na platformie e-learningowej SUM. Prowadzący zajęcia dysponuje instrumentami oceny, czy student obejrzał i wysłuchał w całości seminarium prezentowane asynchronicznie.
  2. Dopuszcza się możliwość w trakcie lub na zakończenie seminarium przeprowadzenia sprawdzianu oceniającego przyswojenie informacji przekazywanych na zajęciach. 
    Formuła zajęć może być zmieniona, a zajęcia mogą się odbywać w formie stacjonarnej, e-learningowej lub hybrydowej zgodnie z zarządzeniami JM Rektora Śląskiego Uniwersytetu Medycznego.
  3. Tematy seminariów i ćwiczeń, informacja w jakiej formule prowadzone są zajęcia, godziny rozpoczęcia i zakończenia zajęć są dostępne na platformie e-learningowej SUM, w sekretariacie jednostki oraz na tablicy informacyjnej umieszczonej w Katedrze/Klinice.

 

§2

Zasady dopuszczające studenta do poszczególnych zajęć 

  1. Warunkiem dopuszczenia do zajęć jest punktualne przybycie na zajęcia, posiadanie fartucha lekarskiego oraz obuwia zmiennego. W przypadku zajęć prowadzonych w e-learningu zaleca się punktualne zalogowanie się z własnego konta na platformę e-learningową/pojawienie się na liście uczestników spotkania oraz czynny udział w trakcie całego spotkania.
  2. W czasie zajęć obowiązuje zachowanie podstawowych zasad etyczno-moralnych, właściwego stosunku do chorego i personelu Katedry i Kliniki.
  3. W trakcie ćwiczeń student ma zapewnione środki ochrony osobistej (maseczki, rękawiczki, fartuchy ochronne, płyny do dezynfekcji), tak jak zatrudniony personel medyczny.
  4. Od studenta wymagane jest przygotowanie teoretyczne według tematyki ćwiczeń i seminariów, w szczególności ukończenie wymaganych kursów eLearningowych. Brak przygotowania do zajęć może skutkować niezaliczeniem zajęć z koniecznością odrobienia lub zaliczenia w terminie ustalonym z prowadzącym zajęcia.
  5. Student zobowiązany jest do zachowania tajemnicy lekarskiej i ochrony danych osobowych zgodnie z RODO.
  6. Student zobowiązany jest do posiadania w trakcie zajęć legitymacji studenckiej i okazywania jej na polecenie osób prowadzących zajęcia dydaktyczne.

 

§3

Sposób i formy wyrównywania zaległości, w tym odrabiania zajęć na skutek nieobecności

  1. Wszystkie nieobecności wymagają odrobienia.
  2. Nieobecność na ćwiczeniach należy odrobić uczestnictwem/zaliczeniem ustnym lub pisemnym po uprzednim uzgodnieniu z Kierownikiem ćwiczeń, z inną grupą ćwiczeniową. W uzasadnionych przypadkach nieobecność może zostać odrobiona w terminie indywidualnie ustalonym ze studentem przez kierownika Zakładu/Kierownika ćwiczeń w którym odbywają się zajęcia.
  3. Nieobecność na seminarium realizowanym w formie stacjonarnej należy zaliczyć u prowadzącego dane seminarium.
  4. Zajęcia seminaryjne realizowane metodą e-learningu student powinien zrealizować przed ćwiczeniami. Student, który nie uczestniczył w zajęciach seminaryjnych nie będzie dopuszczony do ćwiczeń.
  5. Opuszczenie zajęć wymaga formalnego usprawiedliwienia nieobecności. Student winien odrobić opuszczone zajęcia po uznaniu zasadności usprawiedliwienia przez Kierownika ćwiczeń.
  6. Nieobecność studenta na zajęciach wynikające z: 
      • uczestnictwa w posiedzeniach organów kolegialnych Uczelni,
      • oficjalnej reprezentacji Uczelni na zewnątrz,
      • działalności na rzecz Uczelni organizowanej lub współorganizowanej przez Samorząd Studencki,
      • uczestnictwa w egzaminie poprawkowym
    • są usprawiedliwiane bez konieczności odrabiania, zgodnie z §15 pkt 6 Regulaminu Studiów.
  7. W przypadku nałożenia/obowiązku kwarantanny oraz z powodu innych przyczyn uniemożliwiających odbycie zajęć stacjonarnych zgodnie z harmonogramem, ustalony zostanie nowy termin odrobienia zajęć.

 

§4

Warunki i sposoby przeprowadzania zaliczeń przedmiotu - rok I

  1. Zaliczenie zajęć z przedmiotu „Diagnostyka Obrazowa I – anatomia radiologiczna” odbywa się na ostatnich zajęciach.
  2. Przystąpienie do zaliczenia końcowego możliwe jest wyłącznie dla osób, które posiadają obecność na wszystkich wcześniejszych zajęciach.
  3. Warunkiem zaliczenia jest uzyskanie min. 70% wymaganych punktów.
  4. Każdemu studentowi przysługują 2 terminy poprawkowe.
  5. Brak zaliczenia w drugim terminie poprawkowym skutkuje brakiem zaliczenia przedmiotu.
  6. W sytuacjach szczególnych/losowych, za zgodą Kierownika jednostki prowadzącej zajęcia, student może przystąpić do zaliczenia w terminie późniejszym – zgodnie z Regulaminem Studiów.

 

§5

Warunki i sposoby przeprowadzania zaliczeń przedmiotu - rok IV

  1. Blok ćwiczeniowy zajęć z Diagnostyki Obrazowej dla IV roku, kończy się zaliczeniem w piątek. Na zaliczenie składa się obecność na zajęciach we wszystkie dni bloku tematycznego oraz uzyskanie zaliczeń cząstkowych z poszczególnych tematów.
  2. Zaliczenia zajęć dokonuje nauczyciel akademicki prowadzący zajęcia.
  3. Student jest oceniany w trakcie trwania ćwiczeń oraz seminariów z bieżącej tematyki zajęć.
  4. Zakres wymaganego materiału na każdy dzień ćwiczeniowy ogłaszany jest w planie zająć danej jednostki dydaktycznej.
  5. Zaliczenie poprawkowe ma formę ustną lub pisemną w zależności od ustaleń jednostki dydaktycznej prowadzącej zajęcia dydaktycznej. Studentowi, który nie uzyskał zaliczenia w pierwszym terminie przysługują dwa zaliczenia poprawkowe.
  6. Brak zaliczenia w drugim terminie poprawkowym skutkuje oceną niedostateczną i w konsekwencji niezaliczeniem roku IV.
  7. W sytuacjach szczególnych/losowych, za zgodą Kierownika jednostki prowadzącej zajęcia, student może przystąpić do zaliczenia w terminie późniejszym – zgodnie z Regulaminem Studiów. 

 

§6

Zaliczenie końcowe dla V roku – zaliczenie praktyczne

  1. Zaliczenie praktyczne jest nieodłączną częścią zaliczenia przedmiotu. Do zaliczenia praktycznego dopuszczeni są studenci, którzy odrobili nieobecności (§3) i uzyskali zaliczenie z przedmiotu (§5). Zaliczenie praktyczne z całej tematyki zajęć z I, IV i V roku odbywa się w ostatnim dniu bloku ćwiczeniowego na V roku.
  2. Otrzymanie oceny negatywnej z zaliczenia praktycznego skutkuje niedopuszczeniem do egzaminu testowego.
  3. Podczas zaliczenia obowiązuje zakaz posiadania/korzystania z urządzeń elektronicznych umożliwiających porozumiewanie się z innymi osobami na odległość lub używania niedopuszczonych przez egzaminujących materiałów i pomocy dydaktycznych.
  4. Zaliczenie praktyczne składa się z opisu morfologicznego zdjęć z wyciągnięciem wniosków diagnostycznych w postaci rozpoznania ostatecznego lub prawdopodobnego różnicowania. Ocena odbywa się w sposób następujący:
      • 0,5 pkt za prawidłowe nazwanie szczegółów anatomicznych – łącznie 8 szczegółów na 2 zdjęciach (4 pkt)
    • Zdjęcia zawierające patologię oceniamy następująco: 
      • 2,0 pkt za poprawny opis zdjęcia.
    • w tym:
      • 0,5 pkt za prawidłową nazwę badania. Brak poprawnej nazwy badania skutkuje oceną „0” pkt za całość odpowiedzi dotyczącej konkretnego badania
      • 1,0 pkt za opis morfologiczny
      • 0,5 pkt za poprawne rozpoznanie lub różnicowanie.
  5. Zaliczenie obejmuje łącznie 15 zdjęć, każde za maksymalnie 2,0 pkt, to jest 30 pkt za całość. Aby zdać należy uzyskać co najmniej 21 pkt.
  6. Studentowi, który nie uzyskał zaliczenia w pierwszym terminie przysługują dwa zaliczenia poprawkowe.
  7. Przebieg zaliczenia oraz zmiana formuły z zaliczenia stacjonarnego na zaliczenie zdalne w części lub całkowicie może ulec modyfikacji zgodnie z zarządzeniem JM Rektora.

 

§7

Egzamin testowy

  1. Egzamin testowy składa się maksymalnie z 120 pytań jednokrotnego wyboru. Do zaliczenia niezbędne jest uzyskanie 70% poprawnych odpowiedzi. W sytuacjach szczególnych (m.in. uwzględnienie stopnia trudności pytań, ilości zakwestionowanych pytań) organizator egzaminu testowego-Kierownik Katedry w porozumieniu z Dziekanem mogą wyrazić zgodę na obniżenie progu do wartości określonych w regulaminie przeprowadzania egzaminów testowych w SUM.
  2. Warunkiem dopuszczenia do egzaminu testowego jest zaliczenie zaliczenia praktycznego (§6). Brak oceny pozytywnej z zaliczenia praktycznego skutkuje brakiem dopuszczenia i oceną niedostateczną z egzaminu testowego.
  3. Student, który otrzymał ocenę niedostateczną ma możliwość dwóch terminów poprawkowych w sesji poprawkowej.
  4. Egzamin poprawkowy ma formę ustną. W trakcie egzaminu należy zinterpretować obrazy co najmniej 1 badania obrazowego przedstawionego na stacji roboczej, a także poprawnie odpowiedzieć co najmniej na dwa pytania teoretyczne dotyczące diagnostyki obrazowej.
  5. W udokumentowanych sytuacjach szczególnych/losowych, za zgodą Kierownika jednostki prowadzącej zajęcia, student może mieć wyznaczony inny termin egzaminu w formie ustnej – zgodnie z Regulaminem Studiów.
  6. Zasady przeprowadzania egzaminu komisyjnego określa Regulamin Studiów.
  7. Zakres materiału do egzaminu jest zgodny z sylabusem przedmiotu. W związku ze stałym postępem wiedzy studenci proszeni są o sprawdzenie obowiązującego rocznika wydania książek przed rozpoczęciem zajęć w danym roku akademickim.
  8. Aby zaliczyć przedmiot wymagane jest uzyskanie pozytywnej oceny z zaliczenia praktycznego oraz egzaminu testowego.

 

§8

Zaliczenie końcowe dla VI roku 

  1. Zaliczenie zajęć z Diagnostyki Obrazowej odbywające się w ramach Wybranego przedmiotu dla VI roku uzyskuje się na podstawie obecności i aktywnego uczestnictwa w ćwiczeniach.
  2. Na zajęcia należy się wpisywać w Sekretariacie Katedry Radiologii i Medycyny Nuklearnej, w UCK SUM, ul. Medyków 14, I piętro.
  3. W sytuacjach szczególnych/losowych, za zgodą Kierownika jednostki prowadzącej zajęcia, student może przystąpić do zaliczenia w terminie późniejszym – zgodnie z Regulaminem Studiów.

 

§9

Pozostałe kwestie

  1. Kwestie sporne rozwiązuje Kierownik jednostki.
  2. Student ma możliwość skorzystania z godzin konsultacyjnych po uprzednim uzgodnieniu z sekretariatem jednostki.
  3. Skargi i uwagi dotyczące przebiegu ćwiczeń przyjmuje Kierownik ćwiczeń lub Kierownik jednostki. Szkolenie studentów w zakresie przepisów BHP odbywa się w pierwszym dniu zajęć bloku ćwiczeniowego.
  4. Prowadzący zajęcia w pierwszym dniu zajęć omawiają zasady niniejszego Regulaminu. Studenci zobowiązani są do zapoznania się z niniejszym Regulaminem.

Deklaracja dostępności